Aktualności

Treść

Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa Integral Security Policy DOKUMENT W WERSJI PEŁNEJ PDF DO POBRANIA TUTAJ ZINTEGROWANY PLAN DZIAŁAŃ I REALIZACJI ZADAŃ PODJĘTYCH PRZEZ ZESPÓŁ SZKOŁY I PRZEDSZKOLA IM. JANA PAWŁA II W SŁOPNICACH W RAMACH PROJEKTU ZINTEGROWANEJ POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA ”SZKOŁA PROMUJĄCA BEZPIECZEŃSTWO” NA LATA 2012-2014 Słopnice – styczeń – 2013r W ramach projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – Szkoła Promują Bezpieczeństwo w dniu 14 stycznia 2013r odbyło się spotkanie zespołu partnerów, w którym uczestniczyli : •dyrektor szkoły Marek Mrózek •pedagog szkolny Lucyna Witkowska – szkolny koordynator ZPB •przedstawiciel Rady Rodziców Małgorzata Smreczek •koordynator projektu ZPB KMP w Limanowej – asp.szt. Maria Szubryt •dzielnicowy st.sierż. Grzegorz Opiela •opiekun Samorządu Szkolnego – Marta Leśnik-Czech Zespół dokonał : -analizy ankiet na temat bezpieczeństwa przeprowadzonych w miesiącach październik/listopad 2012 r, którymi objęci zostali uczniowie klas IV, V, VI rodzice, nauczyciele -lustracji obiektu szkoły i terenu przedszkolnego pod kątem ustalenia miejsc zagrażających bezpieczeństwu uczniów. Wyniki badań, opinie na temat : bezpieczeństwa wyrażone w ankietach przez badanych oraz wnioski określone przez Zespół stanowić będą podstawę do sformułowania zadań do realizacji w zakresie bezpieczeństwa uczniów. Określono priorytety podejmowanych działań, które w formie zaleceń do realizacji w latach 2012-2014 zostały opisane w pięciu obszarach niniejszego planu: •infrastruktura na zewnątrz •infrastruktura wewnątrz •poprawa bezpieczeństwa w szkole •edukacja uczniów ukierunkowana na bezpieczeństwo w szkole •edukacja: zaangażowanie rodziców w poprawę bezpieczeństwa w szkole Do tej pory dokonano następujących działań : -zgłoszenie szkoły do projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – „Szkoła promująca Bezpieczeństwo” i spotkanie z koordynatorem projektu p. M. Szubryt -powołanie zespołu projektu -rozpromowanie wśród społeczności szkolnej, Internecie (zakładka na stronie szkoły), a także wśród rodziców na spotkaniu wywiadówkowym informacji o udziale ZSiP w projekcie -przeprowadzenie kwestionariusza ankiet wśród uczniów klas IV, V, VI rodziców i nauczycieli -dokonanie analizy ankiet i przedstawienie jej Radzie Pedagogicznej -przeprowadzenie wizji lokalnej na terenie szkoły Partnerzy zewnętrzni zostali zapoznani z planem działań na spotkaniu wiejskim Sołectwa Gminy Słopnice, które odbyło się w lutym 2013r. w ZSPiP w Słopnicach. Wnioski z analizy ankiet przeprowadzonych wśród uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola im. Jana Pawła II w Słopnicach 1.Na podstawie badań ankietowych stwierdzono, że problemem może być występowanie przemocy psychicznej takiej jak : wyśmiewanie, przezywanie, zaczepianie. 2.13% badanych odpowiedziało, że było ofiarą przemocy w szkole lub okolicy. 3.Jeżeli dochodziło do zdarzeń to miały one miejsce w szkole (32 %), w drodze do szkoły (25 %) i na boisku szkolnym (16 % ). 4.Świadkowie przemocy szkolnej (35 %) opisywali, że najczęściej dochodziło do przemocy na korytarzu, w szatni i toalecie. 5.Z badań wynika, że do przemocy dochodzi rzadko lub w ogóle (86 %) 6.Czasem występowania zdarzeń najczęściej były przerwy i czas po lekcjach. 7.W kwestii przemocy „pozaszkolnej” dochodziło do niej w drodze ze szkoły lub do szkoły (41%) i w rejonie miejsc zamieszkania uczniów (22%) 8.Osoby, które były świadkami najczęściej stawały w obronie (72 %) 9.W większości przypadków sprawca nie był nieznany, natomiast wśród sprawców znanych były to osoby z tej samej klasy, osoby dorosłe. 10.Część uczniów (6 %) przyznała się , że byli sprawcami przemocy i najczęściej działali w grupie. 11.Sprawcy w ankiecie przyznali się, że dokonywali przemocy w postaci wyśmiewania, przezywania. 12.Uczniowie stosowali przemoc dla zabawy i z zemsty. 13.Sprawcy nie ponieśli konsekwencji swoich czynów 14.W ankiecie uczniowie wypowiedzieli się co zrobić, by nie dochodziło do przemocy. Według uczniów, by w szkole było bezpieczniej należy : - przeprowadzić zajęcia na temat przemocy i agresji - lepszy nadzór nauczycieli w czasie dyżurów - stosować surowe kary dla sprawców 15. 91% uczniów stwierdziło, że w szkole czuje się bezpiecznie i nic nie trzeba w tej kwestii zmieniać Wnioski z analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli Zespołu Szkoły i Przedszkola im. Jana Pawła II w Słopnicach 1.2 % ankietowanych było świadkami przemocy psychicznej na terenie szkoły. 2.Wszyscy na przemoc reagowali powiadamiając dyrektora, wychowawcę , pedagoga i rodziców. 3.Nauczyciele byli zainteresowani jaki finał miała sprawa. 4.Omawiali z uczniami przypadki w klasach, odbywały się pogadanki, dyskusje, indywidualne rozmowy z uczniami, ankiety diagnozujące. 5.Nauczyciele uważają że odpowiedzialni za przemoc w szkole są nauczyciele (odpowiednia reakcja), uczniowie, wychowanie wniesione z domu 6.W szkole 100 % nauczycieli uważa, że jest bezpiecznie Wnioski z analizy ankiet przeprowadzonych wśród rodziców Zespołu Szkoły i Przedszkola im. Jana Pawła II w Słopnicach 1.2 % rodziców przyznaje, że ich dziecko było ofiarą przemocy. Była to przemoc fizyczna i psychiczna. 2.Dochodziło do przemocy w drodze do szkoły lub ze szkoły 3.Sprawca był nieznany dziecku. 4.O zdarzeniach powiadomiona dyrekcję, wychowawcę, pedagoga 5.Rodzice nie mieli informacji czy sprawca poniósł konsekwencję 6.Rodzice w 100% stwierdzili, że w szkole jest bezpiecznie Według rodziców, na poprawę bezpieczeństwa w szkole mają wpływ : •szczere rozmowy w szkole i w domu, •szerzenie informacji na temat bezpieczeństwa i konieczności jego przestrzegania •edukowanie uczniów na temat agresji i przemocy •lepszy nadzór nauczycieli nad uczniami w czasie dyżurów na terenie szkoły •patrole policyjne w czasie weekendów kontrolujące teren szkoły •konsekwentne karanie uczniów •podejmowanie działań wobec aktów przemocy •wzmożona ochrona i działania uświadamiające i ostrzegawcze Zalecenie I Zmiana infrastruktury na zewnątrz szkoły Zadania do realizacji: 1.Rozbudowa ogrodzenia wokół boiska szkolnego. 2.Umiejscowienie przejścia dla pieszych w pobliżu szkoły 3.Poprawa schodów przy budynku szkoły Zalecenie II Poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole Zadania do realizacji: 1. Modernizacja wewnętrznego obiektu szkolnego - Odnowienie parkietu na Sali gimnastycznej Zalecenie III Poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły 1.Dopracowywanie organizacji dyżurów nauczycielskich - Dopracowywanie planu dyslokacji nauczycieli podczas dyżurów ze szczególnym uwzględnieniem miejsc grupowania się dzieci. Wzmocnienie dyżurów w miejscach wskazanych przez uczniów w ankietach. Dostosowanie harmonogramu dyżurów do planu zajęć 2.Przeorganizowanie szkolnej szatni Zwiększenie nadzoru nad szatnią pracowników szkoły, szczególnie w trakcie, początku i końca zajęć oraz przerw międzylekcyjnych 3.Policyjne patrole wokół szkoły Zwiększenie nadzoru szkoły w czasie weekendu. Kontrola policyjna Policja Rok szkolny 2012/2013 Pisemna prośba 4.Kontakt dzielnicowego ze szkołą Udział dzielnicowego we wspólnym rozwiązywaniu problemów z uczniami. Współpraca Policja – Szkoła- Dom Szkoła - dyrektor 5.Przypomnienie nauczycielom Programu Zapobiegania Niedostosowaniu społecznemu I Przestępczości wśród dzieci i młodzieży - Wykład – zajęcia warsztatowe Zespół ds. Prewencji Kryminalnej Nieletnich i Patologii KMP w Limanowej Raz w roku na Radzie Pedagogicznej , II półrocze 2013/2014 Lista uczestnictwa, protokół 6.„Skrzynka zaufania” służąca do kontaktu uczniów z pedagogiem w sytuacjach trudnych Zainstalowanie skrzynki zaufania na korytarzu szkolnym. Rozpropagowanie idei skrzynki zaufania wśród uczniów, kontaktowanie się tą drogą w sprawach trudnych dla uczniów, a mających związek z łamaniem prawa. Omawianie informacji przekazanych przez uczniów z dyrektorem szkoły, samorządem szkolnym – jego opiekunem Dyrektor – Policja Informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole 1.Prowadzenie warsztatów i działań edukacyjnych dla uczniów Prowadzenie zajęć profilaktycznych w ramach zajęć wychowawczych na temat : -Relacji w grupie -Przemocy rówieśniczej -Koleżeństwa i przyjaźni -Narkotyków i dopalaczy -Nadmiernego korzystania z Internet -Stres; jak sobie z nim radzić -Znajomość i przestrzeganie zasad społecznych Przedstawienia Profilaktyczne -Prawo ucznia – kl.IV-VI -Królewna zamieniona w żabę I-III -Teatr Kometa Projekty i programy unijne: -„Wsparcie Edukacji w Gminie Słopnice”- projekt unijny - Program „Doskonalę się sportowo w pływaniu” (kl.III) - Program „Już pływam” - Program „Owoce w szkole”, - Program „Mleko z klasą”, - Program ogólnopolski: ,,Kubusiowi przyjaciele przyrody’’ Szkoła: wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Limanowej Dokumentacja szkolna 2. Wyłonienie spośród uczniów oraz przeszkolenie liderów w zakresie realizacji zadań projektu ZPB Propagowanie i wdrażanie na terenie szkoły założeń programu ZPB poznanych przez liderów. Udział liderów w pracach i posiedzeniach zespołu ds. realizacji projektu ZPB Szkoła: Samorząd szkolny , opiekun samorządu szkolnego kordynator 2011/2013 Na bieżąco Sprawozdanie 3.Bieżące informowanie uczniów o działaniach i zadaniach podejmowanych w ramach realizowanego projektu Zapoznanie uczniów na lekcjach wychowawczych z wynikami badań ankietowych przeprowadzonych w szkole Udział przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego w spotkaniach roboczych w ramach realizacji projektu Prowadzenie akcji informującej wśród uczniów z wykorzystaniem lekcji : wychowawczych, szkolnej lekcji Umieszczenie informacji o realizacji projektu ZPB na stronie internetowej Zwrócenie szczególnej uwagi na integrację uczniów w klasach i integrację międzyklasową Szkoła : Zespół koordynujący, wychowawcy 4.Podejmowanie działań przez nauczycieli w celu podniesienia bezpieczeństwa Opracowanie i wdrażanie programów, przedsięwzięć i akcji mających na celu podniesienia poziomu świadomości i bezpieczeństwa uczniów. Kurs udzielania pierwszej pomocy „Ratujemy i uczymy ratować” (Wielka Orkiestra Św. Pomocy) Udział w szkoleniach Zespołu Interdyscyplinarnego Urzędu Gminy Słopnice Współpraca nauczycieli z instytucjami wspomagającymi proces rozwoju i wychowania (nauka i terapia):PPP w Limanowej, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Koło Gospodyń Wiejskich, Biblioteka Gminna, Poradnia Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, Policja, Straż Pożarna, Kościół, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Nauczyciele Dokumentacja szkolna 5.Kształtowanie realnej samooceny ucznia, działań prospołecznych i promowanie pozytywnych wzorców zachowań Konkursy kuratoryjne przedmiotowe: -humanistyczny, -matematyczny, -przyrodniczy, -biblijny, -konkurs ortograficzny, -Kangur matematyczny, -konkurs pięknego czytania -Konkurs „Ogólnopolski Turniej Wiedzy pożarniczej” -Młodzież zapobiega pożarom -Konkurs Bezpieczeństwo ruchu drogowego -Konkurs Plastyczny : „Bezpieczna Szkoła” -Projekt : „Ekstra klasa” -Projekt: „Matematyka innego wymiaru” Turnieje sportowe : - "Z podwórka na stadion o puchar Tymbarku" - Turniej im. Marka Wielgusa - Halowe turnieje piłki nożnej oraz "7 piłkarskie" Sportowe zajęcia pozalekcyjne: - z piłki ręcznej - z piłki nożnej Edukacja regionalna-współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich Akcje charytatywne : -Udział w ogólnopolskiej akcji zbierania nakrętek – „Zakrętki” -Akcja ogólnopolska – „Góra Grosza” -udział w akcji „Zbiórka makulatury na budowę studni w Sudanie”, -Udział w akcji „ Adopcja dzieci z Afryki ” (pomoc finansowa edukacji)Nauczyciele przedmiotowi 6.Podnoszenie poziomu wiedzy uczniów pod kątem zachowania się w sytuacjach zagrożenia Organizowanie i prowadzenie spotkań i pogadanek na temat zagrożeń takich jak : - „zagrożenia w sieci” - „przemoc rówieśnicza” -„narkotyki i dopalacze” Edukacja pod kątem odpowiedzialności prawnej nieletnich Zorganizowanie próbnej ewakuacji uczniów ze szkoły Edukacja zdrowotna: - udzielanie pierwszej pomocy -reanimacja -grypa, zapobieganie, objawy i leczenie(pogadanka) -nowotwory (pogadanka) -cukrzyca typ I i II – etiologia, objawy, leczenie -bezpieczne zabawy w grupie (zajęcia dla klasy „0”) -higiena osobista i higiena jamy ustnej (zajęcia dla klasy „o”, I) Zajęcia: - Bezpieczeństwo w kuchni, używanie sprzętów, higiena pracy i ubioru Policja Wydział Prewencji Szkoła : wychowawcy, pedagog szkolny, PPP Zalecenie V Informowanie i edukacja oraz zaangażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole Zadania do realizacji Sposób realizacji zadań Odpowiedzialni Termin do realizacji Sposób dokumentów 1.Zaangażowanie rodziców w działania szkoły podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa Wdrożenie rodziców do uczestnictwa w działaniach szkoły poprzez : -uczestnictwo w spotkaniach roboczych w ramach projektu ZPB oraz współudział w opracowywaniu działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa szkoły -współudział rodziców w organizowaniu akcji i uroczystości szkolnych - udział rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie rozwiązań Szkoła : dyrektor Rada rodziców 2.Informowanie rodziców o zadaniach i działaniach Podejmowanych w ramach realizowanego projektu Organizowanie spotkań ogólnych z rodzicami celem : -informowania rodziców o badaniach ankietowych prowadzonych w szkole -informowanie rodziców o działaniach i podejmowanych zadaniach w realizacji, których niezbędne jest ich uczestnictwo -omawianie pojawiających się problemów dotyczących zagadnień bezpieczeństwa na terenie szkoły 3.Warsztaty, szkolenia i pogadanki dla rodziców Pogadanka na temat bezpieczeństwa dzieci w domu i szkole, zwrócenie uwagi na zagrożenia takie jak: narkotyki, alkohol, przemoc, nikotyna oraz bezpieczne spędzanie wolnego czasu przez dzieci Szkolenia dla rodziców na temat : „Kształtowanie się mowy dzieci w wieku 1-6 r.ż Diagnoza logopedyczna dzieci w oddziale przedszkolnym pod kątem wad wymowy. UWAGI I WNIOSKI : wszelkie zmiany i uzupełnienia planu uregulowane zostaną w drodze aneksów