Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa
Integral Security Policy
DOKUMENT W WERSJI PEŁNEJ PDF DO POBRANIA TUTAJ
ZINTEGROWANY PLAN DZIAŁAŃ I REALIZACJI ZADAŃ
PODJĘTYCH PRZEZ ZESPÓŁ SZKOŁY I PRZEDSZKOLA
IM. JANA PAWŁA II W SŁOPNICACH
W RAMACH PROJEKTU ZINTEGROWANEJ POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA
”SZKOŁA PROMUJĄCA BEZPIECZEŃSTWO”
NA LATA 2012-2014
Słopnice – styczeń – 2013r
W ramach projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – Szkoła Promują Bezpieczeństwo w dniu 14 stycznia 2013r odbyło się spotkanie zespołu partnerów, w którym uczestniczyli :
•dyrektor szkoły Marek Mrózek
•pedagog szkolny Lucyna Witkowska – szkolny koordynator ZPB
•przedstawiciel Rady Rodziców Małgorzata Smreczek
•koordynator projektu ZPB KMP w Limanowej – asp.szt. Maria Szubryt
•dzielnicowy st.sierż. Grzegorz Opiela
•opiekun Samorządu Szkolnego – Marta Leśnik-Czech
Zespół dokonał :
-analizy ankiet na temat bezpieczeństwa przeprowadzonych w miesiącach październik/listopad 2012 r, którymi objęci zostali uczniowie klas IV, V, VI rodzice, nauczyciele
-lustracji obiektu szkoły i terenu przedszkolnego pod kątem ustalenia miejsc zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
Wyniki badań, opinie na temat : bezpieczeństwa wyrażone w ankietach przez badanych oraz wnioski określone przez Zespół stanowić będą podstawę do sformułowania zadań do realizacji w zakresie bezpieczeństwa uczniów.
Określono priorytety podejmowanych działań, które w formie zaleceń do realizacji w latach 2012-2014 zostały opisane w pięciu obszarach niniejszego planu:
•infrastruktura na zewnątrz
•infrastruktura wewnątrz
•poprawa bezpieczeństwa w szkole
•edukacja uczniów ukierunkowana na bezpieczeństwo w szkole
•edukacja: zaangażowanie rodziców w poprawę bezpieczeństwa w szkole
Do tej pory dokonano następujących działań :
-zgłoszenie szkoły do projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – „Szkoła promująca Bezpieczeństwo” i spotkanie z koordynatorem projektu p. M. Szubryt
-powołanie zespołu projektu
-rozpromowanie wśród społeczności szkolnej, Internecie (zakładka na stronie szkoły), a także wśród rodziców na spotkaniu wywiadówkowym informacji o udziale ZSiP w projekcie
-przeprowadzenie kwestionariusza ankiet wśród uczniów klas IV, V, VI rodziców i nauczycieli
-dokonanie analizy ankiet i przedstawienie jej Radzie Pedagogicznej
-przeprowadzenie wizji lokalnej na terenie szkoły
Partnerzy zewnętrzni zostali zapoznani z planem działań na spotkaniu wiejskim Sołectwa Gminy Słopnice, które odbyło się w lutym 2013r. w ZSPiP w Słopnicach.
Wnioski z analizy ankiet przeprowadzonych wśród uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola im. Jana Pawła II w Słopnicach
1.Na podstawie badań ankietowych stwierdzono, że problemem może być występowanie przemocy psychicznej takiej jak : wyśmiewanie, przezywanie, zaczepianie.
2.13% badanych odpowiedziało, że było ofiarą przemocy w szkole lub okolicy.
3.Jeżeli dochodziło do zdarzeń to miały one miejsce w szkole (32 %), w drodze do szkoły (25 %) i na boisku szkolnym (16 % ).
4.Świadkowie przemocy szkolnej (35 %) opisywali, że najczęściej dochodziło do przemocy na korytarzu, w szatni i toalecie.
5.Z badań wynika, że do przemocy dochodzi rzadko lub w ogóle (86 %)
6.Czasem występowania zdarzeń najczęściej były przerwy i czas po lekcjach.
7.W kwestii przemocy „pozaszkolnej” dochodziło do niej w drodze ze szkoły lub do szkoły (41%) i w rejonie miejsc zamieszkania uczniów (22%)
8.Osoby, które były świadkami najczęściej stawały w obronie (72 %)
9.W większości przypadków sprawca nie był nieznany, natomiast wśród sprawców znanych były to osoby z tej samej klasy, osoby dorosłe.
10.Część uczniów (6 %) przyznała się , że byli sprawcami przemocy i najczęściej działali w grupie.
11.Sprawcy w ankiecie przyznali się, że dokonywali przemocy w postaci wyśmiewania, przezywania.
12.Uczniowie stosowali przemoc dla zabawy i z zemsty.
13.Sprawcy nie ponieśli konsekwencji swoich czynów
14.W ankiecie uczniowie wypowiedzieli się co zrobić, by nie dochodziło do przemocy. Według uczniów, by w szkole było bezpieczniej należy :
- przeprowadzić zajęcia na temat przemocy i agresji
- lepszy nadzór nauczycieli w czasie dyżurów
- stosować surowe kary dla sprawców
15. 91% uczniów stwierdziło, że w szkole czuje się bezpiecznie i nic nie trzeba w tej kwestii zmieniać
Wnioski z analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli Zespołu Szkoły i Przedszkola im. Jana Pawła II w Słopnicach
1.2 % ankietowanych było świadkami przemocy psychicznej na terenie szkoły.
2.Wszyscy na przemoc reagowali powiadamiając dyrektora, wychowawcę , pedagoga i rodziców.
3.Nauczyciele byli zainteresowani jaki finał miała sprawa.
4.Omawiali z uczniami przypadki w klasach, odbywały się pogadanki, dyskusje, indywidualne rozmowy z uczniami, ankiety diagnozujące.
5.Nauczyciele uważają że odpowiedzialni za przemoc w szkole są nauczyciele (odpowiednia reakcja), uczniowie, wychowanie wniesione z domu
6.W szkole 100 % nauczycieli uważa, że jest bezpiecznie
Wnioski z analizy ankiet przeprowadzonych wśród rodziców Zespołu Szkoły i Przedszkola im. Jana Pawła II w Słopnicach
1.2 % rodziców przyznaje, że ich dziecko było ofiarą przemocy. Była to przemoc fizyczna i psychiczna.
2.Dochodziło do przemocy w drodze do szkoły lub ze szkoły
3.Sprawca był nieznany dziecku.
4.O zdarzeniach powiadomiona dyrekcję, wychowawcę, pedagoga
5.Rodzice nie mieli informacji czy sprawca poniósł konsekwencję
6.Rodzice w 100% stwierdzili, że w szkole jest bezpiecznie
Według rodziców, na poprawę bezpieczeństwa w szkole mają wpływ :
•szczere rozmowy w szkole i w domu,
•szerzenie informacji na temat bezpieczeństwa i konieczności jego przestrzegania
•edukowanie uczniów na temat agresji i przemocy
•lepszy nadzór nauczycieli nad uczniami w czasie dyżurów na terenie szkoły
•patrole policyjne w czasie weekendów kontrolujące teren szkoły
•konsekwentne karanie uczniów
•podejmowanie działań wobec aktów przemocy
•wzmożona ochrona i działania uświadamiające i ostrzegawcze
Zalecenie I
Zmiana infrastruktury na zewnątrz szkoły
Zadania do realizacji:
1.Rozbudowa ogrodzenia wokół boiska szkolnego.
2.Umiejscowienie przejścia dla pieszych w pobliżu szkoły
3.Poprawa schodów przy budynku szkoły
Zalecenie II
Poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole
Zadania do realizacji:
1. Modernizacja wewnętrznego obiektu szkolnego - Odnowienie parkietu na Sali gimnastycznej
Zalecenie III
Poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły
1.Dopracowywanie organizacji dyżurów nauczycielskich - Dopracowywanie planu dyslokacji nauczycieli podczas dyżurów ze szczególnym uwzględnieniem miejsc grupowania się dzieci. Wzmocnienie dyżurów w miejscach wskazanych przez uczniów w ankietach. Dostosowanie harmonogramu dyżurów do planu zajęć
2.Przeorganizowanie szkolnej szatni Zwiększenie nadzoru nad szatnią pracowników szkoły, szczególnie w trakcie, początku i końca zajęć oraz przerw międzylekcyjnych
3.Policyjne patrole wokół szkoły
Zwiększenie nadzoru szkoły w czasie weekendu. Kontrola policyjna
Policja Rok szkolny 2012/2013 Pisemna prośba
4.Kontakt dzielnicowego ze szkołą Udział dzielnicowego we wspólnym rozwiązywaniu problemów z uczniami. Współpraca Policja – Szkoła- Dom
Szkoła - dyrektor
5.Przypomnienie nauczycielom Programu Zapobiegania Niedostosowaniu społecznemu
I Przestępczości wśród dzieci i młodzieży - Wykład – zajęcia warsztatowe Zespół ds. Prewencji Kryminalnej Nieletnich i Patologii KMP w Limanowej
Raz w roku na Radzie Pedagogicznej , II półrocze 2013/2014 Lista uczestnictwa, protokół
6.„Skrzynka zaufania” służąca do kontaktu uczniów
z pedagogiem w sytuacjach trudnych
Zainstalowanie skrzynki zaufania na korytarzu szkolnym.
Rozpropagowanie idei skrzynki zaufania wśród uczniów, kontaktowanie się tą drogą w sprawach trudnych dla uczniów, a mających związek z łamaniem prawa. Omawianie informacji przekazanych przez uczniów z dyrektorem szkoły, samorządem szkolnym – jego opiekunem Dyrektor – Policja
Informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
1.Prowadzenie warsztatów i działań edukacyjnych dla uczniów Prowadzenie zajęć profilaktycznych w ramach zajęć wychowawczych na temat :
-Relacji w grupie
-Przemocy rówieśniczej
-Koleżeństwa i przyjaźni
-Narkotyków i dopalaczy
-Nadmiernego korzystania z Internet
-Stres; jak sobie z nim radzić
-Znajomość i przestrzeganie zasad społecznych
Przedstawienia Profilaktyczne
-Prawo ucznia – kl.IV-VI
-Królewna zamieniona w żabę I-III -Teatr Kometa
Projekty i programy unijne:
-„Wsparcie Edukacji w Gminie Słopnice”- projekt unijny
- Program „Doskonalę się sportowo w pływaniu” (kl.III)
- Program „Już pływam”
- Program „Owoce w szkole”,
- Program „Mleko z klasą”,
- Program ogólnopolski: ,,Kubusiowi przyjaciele przyrody’’ Szkoła: wychowawcy, nauczyciele,
pedagog szkolny,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Limanowej
Dokumentacja szkolna
2. Wyłonienie spośród uczniów oraz przeszkolenie liderów w zakresie realizacji zadań projektu ZPB Propagowanie i wdrażanie na terenie szkoły założeń programu ZPB poznanych przez liderów. Udział liderów w pracach i posiedzeniach zespołu ds. realizacji projektu ZPB Szkoła: Samorząd szkolny , opiekun samorządu szkolnego kordynator 2011/2013
Na bieżąco Sprawozdanie
3.Bieżące informowanie uczniów o działaniach i zadaniach podejmowanych w ramach realizowanego projektu Zapoznanie uczniów na lekcjach wychowawczych z wynikami badań ankietowych przeprowadzonych w szkole
Udział przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego w spotkaniach roboczych w ramach realizacji projektu
Prowadzenie akcji informującej wśród uczniów z wykorzystaniem lekcji : wychowawczych, szkolnej lekcji
Umieszczenie informacji o realizacji projektu ZPB na stronie internetowej
Zwrócenie szczególnej uwagi na integrację uczniów w klasach i integrację międzyklasową Szkoła :
Zespół koordynujący, wychowawcy
4.Podejmowanie działań przez nauczycieli w celu podniesienia bezpieczeństwa
Opracowanie i wdrażanie programów, przedsięwzięć i akcji mających na celu podniesienia poziomu świadomości i bezpieczeństwa uczniów.
Kurs udzielania pierwszej pomocy „Ratujemy i uczymy ratować” (Wielka Orkiestra Św. Pomocy)
Udział w szkoleniach Zespołu Interdyscyplinarnego Urzędu Gminy Słopnice
Współpraca nauczycieli z instytucjami wspomagającymi proces rozwoju i wychowania (nauka i terapia):PPP w Limanowej, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
Koło Gospodyń Wiejskich, Biblioteka Gminna, Poradnia Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, Policja, Straż Pożarna, Kościół, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Nauczyciele
Dokumentacja szkolna
5.Kształtowanie realnej samooceny ucznia, działań prospołecznych i promowanie pozytywnych wzorców zachowań
Konkursy kuratoryjne przedmiotowe: -humanistyczny, -matematyczny, -przyrodniczy, -biblijny, -konkurs ortograficzny,
-Kangur matematyczny,
-konkurs pięknego czytania
-Konkurs „Ogólnopolski Turniej Wiedzy pożarniczej”
-Młodzież zapobiega pożarom
-Konkurs Bezpieczeństwo ruchu drogowego
-Konkurs Plastyczny : „Bezpieczna Szkoła”
-Projekt : „Ekstra klasa”
-Projekt: „Matematyka innego wymiaru”
Turnieje sportowe :
- "Z podwórka na stadion o puchar Tymbarku"
- Turniej im. Marka Wielgusa
- Halowe turnieje piłki nożnej oraz "7 piłkarskie"
Sportowe zajęcia pozalekcyjne:
- z piłki ręcznej
- z piłki nożnej
Edukacja regionalna-współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich
Akcje charytatywne :
-Udział w ogólnopolskiej akcji zbierania nakrętek – „Zakrętki”
-Akcja ogólnopolska – „Góra Grosza”
-udział w akcji „Zbiórka makulatury na budowę studni w Sudanie”,
-Udział w akcji „ Adopcja dzieci z Afryki ” (pomoc finansowa edukacji)Nauczyciele przedmiotowi
6.Podnoszenie poziomu wiedzy uczniów pod kątem zachowania się w sytuacjach zagrożenia Organizowanie i prowadzenie spotkań i pogadanek na temat zagrożeń takich jak :
- „zagrożenia w sieci”
- „przemoc rówieśnicza”
-„narkotyki i dopalacze”
Edukacja pod kątem odpowiedzialności prawnej nieletnich
Zorganizowanie próbnej ewakuacji uczniów ze szkoły
Edukacja zdrowotna:
- udzielanie pierwszej pomocy
-reanimacja
-grypa, zapobieganie, objawy i leczenie(pogadanka)
-nowotwory (pogadanka)
-cukrzyca typ I i II – etiologia, objawy, leczenie
-bezpieczne zabawy w grupie (zajęcia dla klasy „0”)
-higiena osobista i higiena jamy ustnej (zajęcia dla klasy „o”, I)
Zajęcia:
- Bezpieczeństwo w kuchni, używanie sprzętów, higiena pracy i ubioru Policja
Wydział Prewencji
Szkoła : wychowawcy, pedagog szkolny, PPP
Zalecenie V
Informowanie i edukacja oraz zaangażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
Zadania do realizacji Sposób realizacji zadań Odpowiedzialni Termin do realizacji Sposób dokumentów
1.Zaangażowanie rodziców w działania szkoły podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa Wdrożenie rodziców do uczestnictwa w działaniach szkoły poprzez :
-uczestnictwo w spotkaniach roboczych w ramach projektu ZPB oraz współudział w opracowywaniu działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa szkoły
-współudział rodziców w organizowaniu akcji i uroczystości szkolnych
- udział rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie rozwiązań Szkoła : dyrektor
Rada rodziców
2.Informowanie rodziców o zadaniach i działaniach
Podejmowanych w ramach
realizowanego projektu
Organizowanie spotkań ogólnych z rodzicami celem :
-informowania rodziców o badaniach ankietowych prowadzonych w szkole
-informowanie rodziców o działaniach i podejmowanych zadaniach w realizacji, których niezbędne jest ich uczestnictwo
-omawianie pojawiających się problemów dotyczących zagadnień bezpieczeństwa na terenie szkoły
3.Warsztaty, szkolenia i pogadanki dla rodziców Pogadanka na temat bezpieczeństwa dzieci w domu i szkole, zwrócenie uwagi na zagrożenia takie jak: narkotyki, alkohol, przemoc, nikotyna oraz bezpieczne spędzanie wolnego czasu przez dzieci
Szkolenia dla rodziców na temat : „Kształtowanie się mowy dzieci w wieku 1-6 r.ż
Diagnoza logopedyczna dzieci w oddziale przedszkolnym pod kątem wad wymowy.
UWAGI I WNIOSKI : wszelkie zmiany i uzupełnienia planu uregulowane zostaną w drodze aneksów