Realizacja rządowego programu
Treść
Realizacja Rządowego programu „Aktywna Tablica”
W lipcu 2017 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”, którego beneficjentami są szkoły podstawowe oraz szkoły za granicą.
W roku szkolnym 2017/2018 po złożeniu wniosku do organu prowadzącego nasza szkoła bierze udział w projekcie rządowym Aktyna Tablica na lata 2017-2019, aby realizować zadania współczesnej szkoły takie jak rozwijanie u uczniów i nauczycieli kluczowych kompetencji z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej czy przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, wprowadzanie innowacji pedagogicznych w trakcie trwania programu i dążenie do unowocześniania szkoły.
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Słopnicach otrzymał przewidziane programem wsparcie na zakup pomocy dydaktycznych. W ramach działań podjętych w tym programie wyposażyliśmy szkołę w nowoczesne dwa monitory interaktywne, projektor ultrakrótkoogniskowy oraz wprowadzamy na prowadzonych lekcjach działania oparte na TIK.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania tych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez:
-
Wyznaczenie koordynatora oraz zespołów samokształceniowych, wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w ZSPiP SP nr2 w Słopnicach.
-
Uczestniczenie przez nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu „Szkolenie TIK Aktywna Tablica z obsługi wykorzystania w nauczaniu tablic interaktywnych, monitorów dotykowych zakupionych w ramach niniejszego programu”.
-
Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych, we wszystkich oddziałach szkoły.
-
Udostępnianie scenariuszy lekcji na stronie internetowej naszej szkoły jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK .
-
Przedstawienie dla organu prowadzącego sprawozdania z realizacji założeń programowych.
Program Aktywna Tablica, który realizowany jest w naszej szkole, na lata 2017-2019,
pomaga uczniom oraz nauczycielom stać się mistrzami nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz rozwijać w nich takie kompetencje, co jest głównym punktem w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji. Realizacja projektu obejmuje wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.
Planowane sposoby wykorzystania tablicy w punktach:
-
Pisanie i rysowanie na monitorze, tablicy interaktywnej (nauczyciel i uczniowie)
-
Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
-
Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym (w tym z plansz, słowników czy encyklopedii, itp.)
-
Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat. Wpłynie to pozytywnie na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
-
Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych* przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie. Wpłynie to na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.
Jakie zmiany sposobu nauczania i uczenia się uzyskamy stosując tablice interaktywne:
-
Zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania na wiele zmysłów
-
Dużo większa różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji
-
Dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego tablicę interaktywną i w internecie
-
Możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów
-
Nauczyciel może wykorzystywać obrazy graficzne, zdjęcia i filmy dla wzmocnienia percepcji wzrokowej
-
Łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.
-
Korzystając z tablicy nauczyciel korzysta wraz z uczniami z jednego komputera.
Koordynatorem tego projektu w naszej szkole jest Pan Wojtek Kęska.
Zadania koordynatora sieci:
Udział w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli korzystających z pomocy dydaktycznych TIK, w szczególności rozwiązań interaktywnych marki Prometheman dostarczony w ramach projektu MEN Aktywna Tablica, oraz sieci lokalnej.
ZARZĄDZANIE PRACĄ SIECI
-
Planowanie działań sieci.
-
Organizacja pracy sieci.
-
Motywowanie członków sieci do pracy.
-
Nadzór nad realizacją przyjętych celów.
-
Sporządzenie rocznego sprawozdania z pracy sieci.
-
Promocja działań sieci.
Powołany został także zespół wspomagający pracę Dyrektora oraz koordynatora przy projekcie, a są to: przewodniczące zespołów samokształceniowych pani Urszula Majkrzak, pani Wiesława Bugajska, pani Anna Więcek, pani Edwarda Jaworska Ślimak.
Zadania zespołu:
1. Poszukiwanie ciekawych rozwiązań edukacyjnych i propagowanie ich wśród nauczycieli – wskazywanie ciekawych rozwiązań, znajdujących się na stronach internetowych, udostępnianie linków
2. Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli z wykorzystaniem TIK
3. Opracowywanie scenariuszy zajęć
4. Opracowanie sprawozdania z działalności zespołu do dnia 1 czerwca 2019 r.
Innym z podjętych działań jest zawarcie porozumienia z inną szkołami i utworzenie lokalnej międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. W spotkaniach biorą udział nauczyciele którzy pragną rozwijać i wzbogać swój warsztat.
Szkoły uczestniczące w sieci:
-
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola Szkoła Podstawowa nr 2 w Słopnicach
-
Szkoła Podstawowa nr 3 w Słopnicach
-
Szkoła Podstawowa nr 4 w Słopnicach
Harmonogram działań w ramach współpracy sieci międzyszkolnej:
-
I spotkanie – 09.01.2019r., ZSPiP Szkoła Podstawowa nr2 (temat spotkania: Sieci współpracy i samokształcenia jako nowa forma doskonalenia nauczycieli w pracy z nowymi technologiami )
-
II spotkanie – 20.03.2019r. Szkoła Podstawowa nr4 ( temat spotkania: Formy pracy w ramach sieci współpracy i samokształcenia wspierające samodzielną aktywność uczestników )
-
III spotkanie – 28.05.2019r.. Szkoła Podstawowa nr3 (temat spotkania: Forum wymiany doświadczeń i dobrych praktyk)
Monitory interaktywne wraz z projektorem pozwalają nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje z wykorzystaniem programów interaktywnych, gier czy materiałów multimedialnych. Ponadto dzięki monitora interaktywnego lekcja prowadzona przez nauczyciela jest dynamiczna - oprócz zapisania niezbędnych informacji, w szybki sposób nauczyciel przechodzi do pokazu np. filmu czy pokazu zdjęć. Dzięki lekcjom tak prowadzonym uczniowie są zainteresowani, a wykorzystywanie programów, gier edukacyjnych, ćwiczeń interaktywnych sprawia, że bardziej angażują się w lekcję.
Nauczyciel przygotowuje własne materiały korzystając z dołączonego do tablicy oprogramowania jak również korzysta z bezpłatnych programów i materiałów dostępnych w Internecie.
Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem TIK ma wpływ na:
- dużo większą różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji,
- zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania wielozmysłowe – przez wykorzystywanie przez nauczyciela obrazów graficznych, zdjęć i filmów dla wzmocnienia percepcji wzrokowej,
- możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów,
- dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego monitor interaktywny i w Internecie.
- łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.
Planowane lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:
-
8 luty 2019 r.
-
13 marzec 2019 r.