Sprawozdanie z realizacji działań i zadań podjętych przez Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Słopnicach w ramach projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa.
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Słopnicach przystąpił do Projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa w 2012 roku. W wyniku podjętych działań 3 października 2013 otrzymaliśmy „Certyfikat Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”.
Obecnie pragniemy przedłużyć ważność w/w Certyfikatu. Do wniosku przesyłamy sprawozdanie z realizacji zaplanowanych działań oraz dodatkowych zadań , które podjęliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat w celu podniesienia poczucia bezpieczeństwa naszych uczniów przedszkola i szkoły podstawowej klas I-VI
Obszar I – zmiana infrastruktury na zewnątrz szkoły:
W tym zakresie :
• Rozbudowano ogrodzenie wokół boiska szkolnego,
• Ponownie zapoznano wszystkich uczniów z regulaminem przebywania na boisku szkolnym,
• Umiejscowiono przejście dla pieszych oraz chodnik w pobliżu szkoły,
• Poprawiono schody przy budynku szkoły,
• Zmiana lokalizacji przystanku przy szkole,
• Zbudowano nowy plac zabaw dla dzieci,
• Dopracowano przydział czynności woźnej- dyżury odbioru dzieci z przystanku oraz przy drzwiach wejściowych do szkoły
Obszar II – poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole
W tym zakresie:
• Dokonano zgodnie z założeniami remontu sali gimnastycznej – odnowiono parkiet,
• Pomalowano sale lekcyjne, korytarz, sale w oddziałach przedszkolnych na parterze, także jadalnię i piwnice,
Obszar III – poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły
W tym zakresie:
• Dopracowano plan dyslokacji nauczycieli podczas dyżurów ze szczególnym uwzględnieniem miejsc grupowania się uczniów przed lekcjami, w trakcie przerw i po lekcjach,
• Zwiększono nadzór nad szatnią pracowników szkoły,
• Zwiększono nadzór szkoły w czasie weekendu poprzez kontrole policyjne,
• Współpracowano z dzielnicowym we wspólnym rozwiązywaniu problemów,
Obszar IV – informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowanie na poprawę bezpieczeństwa w szkole
W tym zakresie:
• Prowadzono działania profilaktyczno – edukacyjne przez Rzecznika Prasowego Policji p. Stanisława Piegzę wrzesień 2013, dla rodziców i nauczycieli na temat:
-bezpieczny Internet
-rola odblasków
-przemoc i agresja w szkole oraz odpowiedzialność karna za te czyny
-przemoc domowa
-jak unikać zagrożeń
-bezpieczeństwo uczniów w drodze do i ze szkoły
Odbyły się warsztaty dla uczniów klas IV- VI na temat :
- „Zagrożenia płynące z Internetu – cyberprzemoc” prowadzone przez przedstawicieli policji
- „Uzależnienia” – narkotyki, dopalacze oraz sondaż diagnostyczny – p. psycholog Marta Kocęba – Ryś
-„Zagrożenia Internetu” oraz „Szacunek do siebie i innych” – p. pedagog Lucyna Witkowska
-W czerwcu 2013 roku na prośbę dyrektora szkoły odbyło się spotkanie
z przedstawicielami policji z Komendy Powiatowej w Limanowej oraz przeszkolonym psem do wykrywania substancji psychoaktywnych.
Warsztaty „Szkoła dla rodziców” – zorganizowane przez PPP w Limanowej na temat: „Jak rozmawiać z dzieckiem, by słuchało; jak słuchać, by do nas mówiło”
Sondaż diagnostyczny na temat uzależnień, agresji oraz spędzania wolego czasu przez uczniów IV-VI
We wrześniu 2014 roku Aspirant Komisariatu Tymbark p. Jacek Palka przeprowadził prelekcję dla rodziców na temat „Bezpieczeństwo w sieci” jak również w ruchu drogowym. Odbyło się także szkolenie dla nauczycieli.
W listopadzie 2014 roku odbyła się akcja w szkole na temat: „Bezpieczny i trzeźwy kierowca” – Uczniowie wraz z Policją Komisariatu Tymbark przeprowadzili nietypowy patrol drogowy. Celem akcji było przypomnienie o zapinaniu pasów, przewożeniu dzieci w fotelikach, bezpiecznej jeździe oraz noszeniu odblasków. Kierowcom wręczano ulotki i odblaski. Uczniowie VI klasy wraz z p.Martą Leśnik -Czech przygotowali prezentację na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Uczniowie brali udział w przedstawieniach profilaktycznych:
- Prawo ucznia – kl. IV-VI
- Królewna zamieniona w żabę – kl. I-II
- Nad przepaścią – poruszenie problemu uzależnienia od narkotyków
-Prawdziwy skarb –kl .I-III , współistnienie w grupie ,relacje rówieśnicze
-Blogerka - temat przemocy i agresji, właściwa reakcja ,zgłaszanie problemu dorosłym
W kl. III trzy warsztaty( 6 godzin lekcyjnych)prowadzone przez grupę psychologów ze Stowarzyszenia Pomocy Rodzinie i Dzieciom „DOM”, zajęcia na temat poprawy relacji w grupie .Odbyły się także zajęcia otwarte ,uczniowie wraz z rodzicami wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez wychowawcę p. Urszulę Majkrzak.
W klasie VI przeprowadzono cykl zajęć mających na celu zintegrowanie grupy , uświadomienie młodzieży znaczenia związków interpersonalnych oraz kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych .Zajęcia prowadzone przez wychowawcę p. Edwardę Jaworską- Ślimak i pedagoga szkolnego p .Lucynę Witkowską. Tematy zajęć:
-Ja w oczach innych
-Ja wśród innych
-Rola komunikacji w tworzeniu więzi
-Wartości w życiu
-Odpowiedzialność w moim życiu
-Agresja jak ją przechytrzyć
• W szkole zostały opracowane procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń.
• Przeprowadzano we wszystkich klasach badania ankietowe dotyczące bezpieczeństwa, także wśród rodziców i nauczycieli w ramach ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej naszej szkoły.
• Informowano rodziców o wynikach badań ankietowych
• Brano udział w projektach i programach unijnych
- „Wsparcie Edukacji w Gminie Słopnice” – projekt unijny
- Program „Doskonalę się w pływaniu”
- Program „Już pływam”
- Program „Owoce w szkole”
- Program „Mleko z klasą”
- Program ogólnopolski: „Kubusiowi przyjaciele przyrody”
- Program: „Znajdź właściwe rozwiązanie” kl. IV-VI – szkoła otrzymała certyfikat
- Program „Nie pal przy mnie proszę” kl. I-III
- Program „Czyste powietrze wokół nas” kl. 0 – szkoła otrzymała certyfikat
• Kształtowano realna samocenę ucznia oraz wdrażano do działań prospołecznych poprzez:
- uczestnictwo w konkursach kuratoryjnych przedmiotowych :
- humanistyczny
- matematyczny
- przyrodniczy
- biblijny
- konkurs ortograficzny
- Kangur matematyczny
- konkurs pięknego czytania
- konkurs „ Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej” – młodzież zapobiega pożarom
- konkursy plastyczne : „Bezpieczna szkoła” „Znajdź właściwe rozwiązanie” „Nie pal przy mnie proszę”
- brano udział w projektach: „Ekstra klasa”, „Matematyka innego wymiaru”
- uczniowie brali udział w turniejach sportowych : „ Z podwórka na stadion o puchar Tymbarku”, „Turniej im. Marka Wielgusa”, „Halowe turnieje piłki nożnej”, „7 Piłkarskie”
• Na bieżąco informowano uczniów, rodziców o działaniach i zadaniach podejmowanych w ramach realizacji projektu poprzez umieszczanie informacji na stronie szkoły
• Udzielano wsparcia materialnego rodzinom szczególnie potrzebującym.
• Dużą uwagę poświęcono na działania charytatywne uczniów, zorganizowano zbiórkę pieniędzy dla chorego dziecka
• Współpracowano z Limanowską Akcją Charytatywną :
- Zbiórka nakrętek, baterii i starych płyt na sprzęt rehabilitacyjny dla dzieci niepełnosprawnych
• Współpracowano z GOPS w Słopnicach
- posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego w przypadku uczniów o zaburzonym zachowaniu pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych (karta niebieska)
• Współpracowano z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Limanowej:
- prelekcje i szkolenia prowadzone przez specjalistów dla uczniów i rodziców
- pomoc uczniom w uzyskaniu wsparcia psychologicznego i pedagogicznego
- badania dojrzałości uczniów
• Współpracowano także z instytucjami wspomagającymi proces rozwój i wychowania (nauka i terapia):
- Biblioteka Gminna
- Poradnia Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży
- Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Rodzinie „Dom”
- Koło Gospodyń Wiejskich – zajęcia z uczniami
- Straż Pożarna w Słopnicach – coroczne spotkania w dzień sportu
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – Konsultacje z kuratorami
- Komisariat Policji w Tymbarku – systematyczna współpraca z dzielnicowym p. Grzegorzem Opielą
- Komenda Policji Powiatowej w Limanowej – szkolenia, prelekcje, warsztaty
- Ośrodek Zdrowia w Słopnicach, doktor Janusz Dziedzic – prelekcja do rodziców na temat profilaktyki nowotworów, spotkania uczniów z pielęgniarką (profilaktyka zdrowotna)
Obszar V – informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
W tym zakresie:
• uczestniczono w spotkaniach roboczych w ramach projektu ZPB oraz współudział w opracowaniu działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa szkoły,
• angażowano rodziców w organizowanie akcji i uroczystości szkolnych (ślubowanie pierwszoklasistów, Andrzejki, Mikołajki, Jasełka, Zabawa Walentynkowa, Kampania Czytelnicza, Akcje charytatywne),
• rodzice na bieżąco uczestniczyli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych związanych z uczniami,
• informowano rodziców o zadaniach i działaniach podejmowanych w ramach realizowanego projektu,
Obecnie pragniemy przedłużyć ważność w/w Certyfikatu. Do wniosku dołączamy sprawozdanie z realizacji zaplanowanych oraz dodatkowych zadań, które podjęliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat w celu podniesienia poczucia bezpieczeństwa naszych uczniów.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Słopnicach, przy udziale wszystkich podmiotów biorących w nich udział przyniosły oczekiwany rezultat. Potwierdziły to wyniki ankiet przeprowadzonych wśród młodzieży, rodziców i nauczycieli.