baner 3 got
Szkola new 1
Szkola new 3
Szkola new 4
Szkola new 5
Szkola new 6
Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Nauka czytania w najmłodszej grupie przedszkolaków.

Treść

        Od początku roku przedszkolnego w najmłodszej grupie dzieci 3 i 4 letnich prowadzone są zajęcia z elementami nauki czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną pod czujnym okiem neurologopedy. Dzięki tej metodzie wszystkie dzieci znakomicie rozpoznają samogłoski oraz sylaby otwarte z paradygmatem „p” oraz „m”. Codzienna nauka odbywa się poprzez zabawę, co czyni ją jeszcze bardziej atrakcyjniejszą dla dzieci.

Symultaniczno – sekwencyjna metoda nauki czytania, jest oparta na nauce czytania sylabami stworzona przez prof. Jagodę Cieszyńską. Autorka jest psychologiem, logopedą, terapeutką dzieci niesłyszących, autystycznych, dyslektycznych. Jest kierownikiem Pracowni Logopedycznej w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej IFP Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz autorką znanej i lubianej przez dzieci serii książeczek do nauki czytania „Kocham czytać”, opartej na założeniach metody symultaniczno-sekwencyjnej. Seria książeczek "Kocham czytać”, przeznaczona jest do wczesnej nauki czytania, dla dzieci w grupach przedszkolnych, a także dla dzieci z wadami wymowy i niezakończonym rozwojem mowy oraz dla dzieci zagrożonych dysleksją. Okazało się, że jest to znakomita metoda wpisująca się w aktualne potrzeby rozwojowe dzieci w naszej grupie.

Autorka książeczek twierdzi, iż dzięki rozpoczęciu nauki czytania już w wieku przedszkolnym, można wpłynąć na rozwój wszystkich funkcji psychicznych dziecka, od spostrzegania, do myślenia przez analogię, rozumowania przyczynowo-skutkowego oraz funkcjonowania pamięci. Z książeczek "Kocham czytać" dzieci uczą się odczytywać sylaby a nigdy pojedyncze spółgłoski, bo przecież nikt nie słyszy głosek w izolacji. Nieuzasadnione byłoby czytanie dźwięków, których w rzeczywistości dziecko nigdy nie odbiera drogą słuchową. Sylaby, które dziecko poznaje podczas zajęć pełnią funkcje wzorca, służącego do odczytywania nowych wyrazów. Dzięki takim ćwiczeniom powstają w umyśle dziecka schematy, rozpoznawane w odczytywanych, w dalszym etapie wyrazach. Dzięki operacjom porównywania dziecko odkrywa takie same wzorce (schematy) w kolejnych wyrazach.

Metoda symultaniczno-sekwencyjna wczesnej nauki czytania oparta jest na najnowszych badaniach neuropsychologicznych i wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych prof. Cieszyńskiej. Wykorzystując wiedzę o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgowej przy równoczesnym korzystaniu z symultanicznych sposobów przetwarzania bodźców językowych półkuli prawej, jest skutecznym sposobem nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wszystkie zadania opierające się na pracy półkuli prawej, czyli globalne rozpoznawanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, rzeczowników w mianowniku, mają na celu wzbudzanie motywacji dziecka do nauki czytania oraz przeprowadzane są w taki sposób, aby jak najszybciej przejść do czytania analityczno-sekwencyjnego, lewopółkulowego.

Zapraszamy do relacji video z przykładowych zajęć.

neurologopeda – Magdalena Górszczyk

 

Galerie zdjęć:

Galeria filmów:

Film1   Film2    Film3    Film4   Film6   Film7   Film8   Film9

244723